onsdag den 15. december 2010

CREATIVE BUSINESS CUP - EN GOD DOMINOBRIK...













Dominobrikken er et godt billede på hvordan en kædereaktion starter – den første dominobrik skal tippes, så den rammer den næste - og så er showet i gang.

I disse uger afholdes en konkurrence om at have den bedste kreative forretningside.
Konkurrencen hedder ’Creative Business Cup’ og er kort fortalt en konkurrence på forretningsideer rettet mod kreative personer, partnerskaber og selskaber.
Vinderen af konkurrencen er den ide der bedst kombinerer kreativitet og forretning.

’Creative business Cup’ er en dominobrik. Det første skridt til at starte en kæde reaktion, hvor det ene kreative ide efter den anden vil bringe Danmark i front, når det gælder kreativ iværksætteri.

Konkurrencen er arrangeret af ’Center for Kultur og oplevelsesøkonomi’ og der var deadline i november måned. Over 50 kreative forretningsideer er blevet indsendt og en jury bestående af såvel forretningsfolk som kreative skal nu inden start januar komme frem til de 5 ideer der kommer i finalen.

Zeitgeist Film deltager i den konkurrence. Vi har sendt vores ’Horror slate’ forretnings projekt ind.
Kort fortalt er det den første af en række horror film, som vi vil producerer – på engelsk - til det internationale marked.
Vi vil i den kommende tid fortælle mere om vores horror slate - men her vil vi bare sige, at vi gælder os til at høre hvilke ideer der deltager i konkurrencen ud over os. For det er et fantastisk initiativ som ’Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi’ har lavet.

Der er ingen tvivl om, at såfremt film branchen skal forny sig og skabe innovation, så skal filmselskaberne og deres skabere deltage i konkurrencer, hvor man ’tvinges’ til at tænke såvel kreativ som forretningsmæssigt.

’Creative Business Cup’ viser vejen frem – og vi er selvfølgelig super spændte på om vi kommer med i finalen med vores – synes vi selv; mega kommercielle film koncept.

Men vi må også indrømme, at vi faktisk er mere spændte på om, der er andre filmskabere der tænker lige som os og deltager i den spændende konkurrence.
Vi håber, der er mange – for alt andet vil være nedtrykkende for filmbranchen som helhed.

Du kan følge med på www.creativebusinesscup.dk – det gør vi i hvert fald.

Lad dominobrikkerne falde...

...

2 kommentarer:

  1. Hos Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi er vi glade for tanken om Creative Business Cup som en dominobrik, der kan sætte en større udvikling igang inden for de kreative erhverv. Vi ser frem til at kåre vinderen ved finaleeventen den 20. januar på Incuba Science Park i Århus, hvor alle er velkomne.

    Det er netop ønsket om at styrke de forretningsmæssige kompetencer, der var bevæggrunden for at iværksætte konkurrencen. Vi er overbevist om, at der er et stort potentiale i de danske kreative erhverv i form af en helt særlig iderighed. Der er dog et behov for at styrke forretningsmæssige kompetencer eller med andre ord viden om, hvordan man bringer sin ide fra koncept til reel virksomhed.

    At de kreative iværksættere er interesseret i at gøre deres ideer til forretning vidner et højt antal deltagere om. Derfor har CKO også intentionen om at gentage konkurrencen til næste år. Følg med på www.cko.dk eller www.creativebusinesscup.dk for at få mere information om konkurrencen.

    SvarSlet
  2. Tak for kommentaren Andreas - og held & lykke til jer hos CKO med at hjælpe med os kreative iværksættere.
    Vi skal nok her fra bloggen løbende rapportere om CKO og creative business cup...

    SvarSlet