søndag den 6. februar 2011

DANSK INSTRUKTØR SLÅR ALLE REKORDER…
















Instruktøren Christian E. Christiansen har som den første danske instruktør nogen side fået sin film distribueret i over 2.800 kopier i USA. Og på første weekend har den lavet en omsætning i biograferne på over $15 millioner.
Det er en hel fantastisk bedrift!

Til sammenligning blev Lars Von Triers største internationale succes; DANCER IN THE DARK i år 2000 vist i 126 amerikanske biografer og lavede $4,2 millioner i hele sin amerikanske biograf levetid.
Og den største biograf succes for en dansk instruktør i US var, da Lone Scherfig kom ud i 763 kopier i januar 2010 og lavede $12,6 millioner i alt.

Så det siger lidt om at det Christian har opnået er noget af et højdepunkt for en dansk film instruktør. Hans film ender nok med at sælge mere end 5 gange så mange billetter i USA som den mest succesfulde Lars von Trier film!

Filmen THE ROOMMATE er en film i stil med ’Enlig pige søger’ (’Single White Female’) fra 1992. Altså en horror /thriller film hvis primære målgruppe er teenager piger.

Christian, der har lavet film som RÅZONE og DIG OG MIG fik gennem sin amerikanske agent mulighed for at instruere filmen sidste år. Selskabet Sony/Screen Gem som også står bag en del andre Blockbuster film så som SPIDERMAN og MEN IN BLACK, sørgede for en bred distribution i hele US.

Men det der er specielt fantastisk ved Christian og THE ROOMMATE er, at det beviser at det er muligt for en dansk instruktør at instruere en horrorfilm på engelsk, der er tiltænkt en stor bred biografmålgruppe i USA.

Og der er faktisk ingen dansk instruktør der nogen siden har opnået en så bred og massiv distribution med sin film i USA.
Faktisk kunne filmens manuskript godt have været udviklet af et dansk produktions selskab, og det kunne sagtens have fået lige så bred distribution med et større dansk hold bag. Men som sædvanligt løber amerikanerne med såvel vores dygtige folk som alle pengene. Der kommer ikke mange penge på THE ROOMMATE eventyret i den danske statskasse. Rigtigt ærgerligt er vi nogen der synes…

Filmen får ikke verdens bedste kritik og uden at fornærme Christian er THE ROOMMATE nok heller ikke en Oscar vinder.
Og jeg tror bestemt, at vi her i Danmark kunne have udviklet et endnu bedre manuskript end det Christian fik at arbejde med fra amerikanerne.

Men lige meget hvad: Christian har vist vejen for os andre. Det ER muligt for en dansker at lave film til verdens største filmmarked – og det giver bare os andre blod på tanden. Vi vil gerne gå i hans fodspor.

Her i Zeitgeist er vi langt i udviklingen af en række engelsk sproget horror projekter, som vi har ambitioner om at få distribueret i USA og resten af verden.
Og det vil vi over det næste måneds tid fortælle mere om det her på bloggen.

Om vores horror film ender med at komme ud i 2.800 kopier og laver mere end $15 millioner på første weekend, må vi så bare håbe på – men mindre kan også gøre det:-)

3 kommentarer:

  1. Ja, det er helt fantastisk flot af Christian. Og Christian har jo allerede været Oscar nomineret tidligere, så han har næppe mange søvnløse nætter over, at det ikke bliver for The Roommate, at han hiver lige den pris hjem. Tak til Christian for endnu engang at vise vejen frem, og hvor er det glædeligt overraskende at se, at hans præstation har fået så meget positiv mediedækning herhjemme. Klædeligt for en gangs skyld. Lad os håbe det er tegn på, hvad fremtiden bringer. For Christian og for dansk film!

    SvarSlet
  2. Det er bare at løfte hatten, bøje vore hoveder og kippe med flaget. Flot klaret.

    Nu kan man måske komme med højpandede indvendinger og argumenter om manglende kunsteriske ambitioner og uoriginal historie, men smag, behag og forventninger er jo gudskelov forskellige og Christian E. har leveret varen, fået folk i biografen, og publikum er tilsyneladende så tilfredse, at de anbefaler andre at gøre det samme.

    Så opgaven er løst, målgruppen ramt og succes'en hjemme, og det kan både Christian, Hollywood og vi andre være stolte af.

    SvarSlet
  3. ja det er rigtigt at smag og behav gudskelov er forskellig - og det er måske lige det der vitterligt skal accepteres for at dansk film kan komme ud af sin 'comfort zone' - og det kan I læse om i den næste blog post:-)

    SvarSlet