fredag den 3. september 2010

JEG HEDDER SØREN OG ER FILMNØRD…




Hej – jeg hedder Søren Juul Petersen – og er en filmnørd!
Det blev jeg ret tidligt, men det tog en del år inden jeg kom til at arbejde med film. Jeg startede nemlig med arbejde med markedsføring.
Jeg har en HD i afsætningsøkonomi fra CBS i 1992 og en projektleder uddannelse fra Reklameskolen i 1993 og arbejdede en række år i reklamebranchen, hvor jeg bl.a. fik arbejdet med reklamefilm – sidste bureau var Lintas.

I 1995 opdagede jeg Zentropa og var med som ’associate producer’ på Pusher, og i 1997 blev jeg så selvstændig i filmbranchen.
Jeg har udviklet rigtigt mange projekter og har også produceret mange af dem. Reklame, firma videoer, TV, webfilm - og nok det jeg er mest stolt over; de fem spillefilm:


På trods af min baggrund i markedsføring og reklame har Zeitgeist Film gennem årene altid været drevet som et hobbyfirma.
Det har altid været lysten til at udvikle og producere, der har været drivkraften. Helt ærligt har jeg aldrig rigtigt for alvor været fokuseret på at tænke det som en forretning. Nok noget naivt, når jeg retrospektivt skal sige det. Men det bekræfter vel, at jeg er en filmnørd..!

Men tiden ændrer sig jo heldigvis…
Det er nemlig svært at forblive nørd i udkanten af filmbranchen, når man har familie & børn, der alle skal have mad i munden.

Så i 2008 besluttede min makker Phil og jeg, at vi ville professionalisere Zeitgeist Film.

Med hjælp fra vores netværk har vi lavet en god forretningsplan, og vi har sat fokus på en række super gode projekter, som Phil har udviklet med forfatterne.

Jeg selv har altid været meget interesseret i film politik, men måske aldrig rigtigt ytret mig for alvor. På trods af jeg er ret uadvent, er jeg nok grundlæggende genert.
Men som flere af min omgangskreds har sagt: ’Kom nu Søren – du har sku’ mere at byde på end så mange andre i filmbranchen…’

Så her er den nye Søren!
Jeg vil her på bloggen skrive om dansk film - primært lav budget film produktion og film politik. Og jeg vil prøve at gøre det så du som læser føler du får noget med hjem i posen…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar