tirsdag den 21. september 2010

SÅ ER DEN DANSKE FILMDEBAT LUKKET UD..!




Halløj – så er debatten i gang.

Da jeg åbnede min mail her til morgen, kunne vi hurtigt fornemme, at en film politik blog vist er tiltrængt.

Vi er glade for den opbakning vi kan mærke vi får. Men en debat skal da også have modargumenter, så vi blev glade for en mail fra Regner Grasten, som vi selvfølgelig skal gengive her:


Kære Søren

Du glemmer en lille detalje, når du (mis)bruger mit navn i dit paper. Jeg er den eneste filmproducent, der har holdt et højt gennemsnit under 60/40. Vi har ikke lavet én eneste 60/40 -50/50 film under 150.000 billetter på nær den sidste Bølle Bob, der kørte i 30 graders varme i konstant 2 måneder, og på trods af det laver vi 85.000. Shrek mistede 300.000 billetter ud fra deres kalkulation i samme periode. I det sidste filmforlig (2007-2010) Har Regner Grasten Film fået 2 støtter, hvor den ene var Bølle Bob. Den anden var Anja og Viktor, der solgte 250.000 billetter. I 2005 lavede vi to film uden DFI støtte: BØLLE BOB1 (200.000 billetter) og VENINDER (100.000 billetter). I 2008 producerede vi DIG OG MIG som spillefilm sammen med Zentropa også uden DFI støtte (den fik kortfilmstøtte) og sidste år lavede vi WINNIE OG KARINA uden støtte.

Så at drage os ind som én af de producenter, der har fejlet, er noget af det mest svinske jeg har været ude for, og jeg kan derfor slet ikke stå bag dig, da det er helt tydeligt at du kun vil mele din egen kage og ikke har nogen som helst intention om at ville branchen det godt. Hvis du ikke kan finde ud af at producerer film som folk gider se, så find et andet job, men fri os for dit flæberi

:-)

Regner


Vores svar var så:

Halløj Regner,

Tak for din mail. Dejligt at det man laver, vækker følelser

Jeg synes, du er en super god producent. Punktum. Vi er mange der tager hatten af for dig og det du laver – både med og uden DFI støtte…

Men jeg tror ikke, at du har læst vores wp grundigt nok. Vi taler ikke om at du eller andre er dårlige producenter. Det vi taler om er at dansk film ikke er særlig attraktiv i forbrugernes øjne. Det er et faktum.

Gennemgangen af de danske biotal skal understøtte det faktum, at der må ske noget i branchen. Og lige meget om det har været 60 graders kulde, så performer dansk film ikke.

Jeg citerer dig faktisk også for at sige; ’der skal være bedre mulighed for at prøve nye ting af. Ellers udvikler dansk film sig ikke…’

Så jeg er sikker på at du giver os ret i nogle af tingene.

Og yes et wp er per definition sælgende. Selvfølgelig vil vi gerne til støttefadetJ

Og faktisk tænker vi hver dag på om ikke vi er en flok talentløse narhoveder. Det kan være…

Ps. Jeg er glad for din mail for det understøtter debatten og behovet for den. Så jeg tillader mig at bruge din gode mail på vores post…

5 kommentarer:

  1. Jeg er helt vild med den lille smiley, som Regner laver til sidst i sin mail...

    SvarSlet
  2. Jeg mener at Regner GRASTEN er super cool, og har stor forståelse for han synspunkt... Ang. det WHITE PAPER ser jeg det som et forslag / ide til at der kommer flere produktioner og producenter i spillet. Deruodover der er jo også YOUTUBE til alle inde filmmaskers som mig selv.. Se min egen kanal på www.youtube.com/madsen1970

    (Alle kan lave film, der er IKKE raketforsning !!!) Skrive en historie om kærlighed og det god mod det onde, så kan det ikke gå helt galt.
    Selv laver jeg film KUNST , altså noget man IKKE har brug for.


    Er du til art video og film , så tjek min kanal, jeg er er TIL Goddard og Vincent Gallo film oh Jim jamusch...


    Let´sgo..

    SvarSlet
  3. Som mangeårige Instruktør og forfatter i undergrunden må jeg erkende at der mangler flere cutting edge spillefilms producenter.

    Et nyt vækstlag af producenter og filmmakers er stærk savnet.
    Lad os se hvad GENERATION YOUTUBE
    og Generation Vimeo kan. Der sker noget.

    Nybryd i dansk film er påkrævet, både fra bunden og top 10 producenterne i kongeriget. Ellers rejser filmkunstnere væk til Berlin, London, Paris, Barcelona, Bueno Aries og New York.

    Den nye generation af BIO publikum er vant til og ønsker mere fresh ideas og cutting edge movies. PÅ youtube bliver der uploadet 24 timers video pr. minut. Følg mig på twitter, @marcelinob

    Løsningen er at give "boldplads" til flere freaks. Som både REGNER GRASTEN, ZENTROPA og Zeitgeist har gjort i flere år.

    KORT SAGT: Freaks skal have mere magt i kulturlivet...

    SvarSlet
  4. Idag kan alle som f.eks. migselv lave video på ren intuitiv lyst og glæde.
    Uden brug af manus, budget, distributør og plan. Det eneste der kræver er Ide, mod og anderledes tænkning. Jeg laver masser af video klip, uskarp og med rystede billeder med et FLIP kamera til 750 kr.


    Og jeg kan lave film til 6 mill kr.

    I do no give a shit. Just do it now.

    SvarSlet